Menu

ADFÆRDSKOMMUNIKATION

Adfærdskommunikation

Trafik og mobilitet har altid fyldt meget hos Aros Kommunikation. Igennem mere end ti år har vi stået bag en lang række trafiksikkerhedskampagner for bl.a. Vejdirektoratet, de regionale færdselssikkerhedsudvalg og adskillige kommuner. I de sidste seks år har vi særligt arbejdet med cyklismefremmende kampagner samt promovering af andre grønne og sunde transportformer.

Afhængig af opgavens art er der specifikke kommunikationsudfordringer at tage hensyn til. Men uanset om der er tale om at få børn til selv at transportere sig til og fra skole, en hastighedskampagne målrettet bilister eller branding af en cykelby, er der nogle pejlemærker, som går på tværs i kommunikationsarbejdet.

 

Top 3: Væsentlige fokuspunkter, når du arbejder med adfærdskommunikation inden for trafik

 

Trafikkommunikation_02_illustrationer_kvadaratJEG ER IKKE TRAFIKANT

Regel nr. 1 i al kommunikation: Vid, hvem du taler med. Med andre ord: Du skal kende din målgruppe. Når man arbejder med adfærdskommunikation, er målgrupperne umiddelbart lette at identificere, nemlig de forskellige trafikantgrupper. Problemet er, at kun et fåtal identificerer sig som trafikant. Folk er ifølge dem selv ikke ’cyklister’, ’bilister’, ’fodgængere’ eller ’buspassagere’. Folk er mennesker, og de har alt muligt andet i hovedet end det at være trafikant. Derudover indtager rigtig mange mennesker mindst tre trafikantpositioner i løbet af en uge eller bare i løbet af en dag. Derfor er det meget vigtigt ikke at tale til din målgruppe som ’trafikant’, men først og fremmest som menneske. Herefter kan man så dykke ned i problemstillingen og lære den specifikke målgruppe at kende, fx unge mænd, som kører for hurtigt på knallert, eller eksisterende og kommende cykelpendlere i hovedstadsområdet.

 

 

VANER AVLER VANER
Livet består af en lang række mere eller mindre tilfældige valg, og de danner grundlaget for hundredvis af mere eller mindre ubevidste vaner. Når du ønsker at ændre adfærden hos din målgruppe, er det vigtigt at forstå, at når man ændrer én adfærd, så har det konsekvenser for andre adfærdsmønstre – og nye barrierer følger med. En vaneændring skal være så omkostningsfri som muligt! Og mennesker har brug for hjælpemidler til at vedligeholde den nye adfærd – og belønning. Med andre ord: Kommunikationsindsatsen handler i lige så høj grad om alt det, der er uden om det direkte mål. Ta’ selv en tur i vanehjulet og bliv klogere.

 

Trafikkommunikation_01_illustrationer_kvadaratBEGRAV DIN INDRE INGENIØR

De fleste mennesker interesserer sig grundlæggende ikke for trafik og transport. De vil bare gerne frem så gnidningsfrit, billigt og hurtigt som muligt, og det skal fungere i hverdagen. Drop derfor ord som transportarbejde, anlægsrækkefølge, kommuneplan, shunt, 2 minus 1 vej, omløbstid, fremkommelighed og mobilitet. Det preller af. Lad i stedet billeder og en stærk identitet fortælle historien, afspejl virkeligheden og gør det i øjenhøjde – og i menneskesprog.