Menu

Cool2School

  • Afsender: Frederikshavn Kommune
  • Periode: 2017
  • Målgruppe: 3. 5. og 8. klasse
  • Nøgleord: Gamification, konkurrence, aktivering, selvtransport

I Frederikshavn Kommune rettes øjnene efter børns transport til skole. Der skal være færre børn som bliver kørt i skole, og flere børn som er selvtransporterende. Aros Kommunikation gik ind i kampen og har udviklet en kampagne med fokus på netop denne problematik og løsning. Kampagnen inkluderer kreativ udvikling af navn, logo og identitet samt grafisk opsætning af hjemmeside, merchandise og trykte elementer. Konceptet for kampagnen er bygget på en fysisk aktivering af skoleeleverne i form af gamification – selvtransport skal gøres til en leg, en konkurrence!

Elever i 18 udvalgte klasser får udfordringen: Hvilken 3., 5. og 8. klasse er bedst til selv at komme til og fra skole i kampagneperioden på tre uger? Hver morgen skal klasserne sammen med deres lærer taste ind på en kampagnehjemmeside, hvor mange elever, der er til stede, og hvor mange, der er gået, cyklet og kørt med bus. Systemet regner tallene om til procent, så klasserne konkurrerer på, hvilken klasse, der har flest ture. På denne måde kan alle klasserne hele tiden følge med i ”feltet” og se, hvem der fører, og hvem der skal trampe ekstra hårdt i pedalerne. Hver uge er der spurtpræmier til den klasse fra hver årgang, som har klaret sig bedst. Efter de tre uger bliver der uddelt en hovedpræmie til bedste klasse på hver årgang.

 

RELATED WORK